Redbreastin tuotannosta 12-vuotias ja 21-vuotias ovat olleet minulle jo entuudestaan tuttuja, mutta nyt kokemuspohja vähän laajenee. Oivallisen Lustau Editionin ohessa tipahti käsiini vielä tällainen 15-vuotias. Maistetaan pois.
Redbreast 15 yo
(46%, OB, +/- 2024, 5 cl miniature)
Tuoksu: Lämmin hedelmäinen makeus tulee vastaan ensimmäisenä. Rusinaa ja digestiivikeksiä, pähkinää, luumua ja hiukan sitrusta. Suklainen ja hiukan siirappinen puoli muistuttaa Lustau Editionia. Herukkaisuus, marjaisuus ja pieni glyserolin vivahde ovat läsnä. Vaniljaa ja hunajaa. Vesilisä availee trooppista hedelmää ja anista.
Maku: Suklainen ja hedelmäinen. Luumuhilloa, piparkakkua, fariinisokeria, hiukan pähkinää. Greippiä ja herukkaisuutta, hapokasta kitkeryyttä, glyserolin purevuutta. Inkivääriä, hiukan pippuria. Suutuntuma on keskitäyteläinen ja tekstuuri napakka, tasapaino hiukan hakee. Digestiivikeksiä, kuivattua hedelmää. Jälkimaku on hedelmäinen ja keksimäinen, pähkinäinen ja edelleen varsin hapokas. Sitrusta ja herukkaa, inkivääriä ja nahkaisuutta. Tummaa suklaata ja hiukan siirappia. Keskipitkä finaali. Vesilisä tuo vaniljaa ja vesimelonia esiin.
Arvio: Aivan maukas kokonaisuus, mutta kitkeryyden takia jää hiukan Lustau Editionista jälkeen. 83/100