Kirjoittaja: Lauri

Yamazaki Distiller’s Reserve 43%

Keväällä 2014 Suntory julkaisi kaksi uudenlaista Distiller’s Reserve -pullotetta, toisen Yamazakin ja toisen Hakushun nimissä. Tämä Yamazakin versio on kypsynyt Bordeaux’n viinitynnyreissä ja ex-sherrytynnyreissä. Mukana on myös viskiä Mizunara-tynnyreistä (Quercus Mongolica). Vähintäänkin siis markkinointimielessä.

Yamazaki Distiller’s Reserve

(43%, OB, NAS, 2014, 70 cl)

Tuoksu: Mausteita, tammea, suklaata, viiniä – erittäin runsas ja hieno kokonaisuus. Antiikkisuutta, kuivaa ja vahamaista tammisuutta. Nahkanojatuolia. Toisaalla taas aromikasta yrttisyyttä, hedelmäisyyttä ja marjoja. Vadelmahilloa, pähkinäisyyttä. Kompleksinen ja komea tuoksu.

Maku: Suklainen ja viininen, varsin erikoisesti kerrostunut. Jää selvästi tuoksusta jälkeen, ei pysty tuottamaan vastaavaa elämystä. Tasapaino heittelehtii jonkin verran, levoton kokonaisuus. Maltaisuutta, happamuutta ja kitkeryyttä. Tanniinit ylikorostuvat, viinin nahkaisuus maistuu. Kuivaa luumua, rusinaa. Suutuntumassa on pistelevyyttä ja nahkeutta. Jälkimaussa on kuitenkin herkullista saksanpähkinää oikein urakalla. Suklaisuus korostuu ja tammisuus maistuu hallitusti. Maltaisuutta, kuivattua hedelmää, neilikkaa, kanelia. Finaali on kuitenkin jopa yllättävän lyhyt.

Arvio: Levoton viski, jonka tuoksu ja jälkimaku ovat osin jopa huippua. Sääli, että maun tasapaino heittelehtii. 84/100

Tomatin 14 yo Portwood Finish 46%

Tomatin on ryhdistäytynyt ja ruvennut julkaisemaan tiiviiseen tahtiin uusia tislaamopullotteita. Tulee vintagea, tulee finistelyitä, tulee tynnyrivahvuista… Nyt käsissä ex-portviinissä viimeistelty kundi.

Tomatin 14 yo Portwood Finish

(46%, OB, 2014, Port Pipes Finish, 70 cl)

Tuoksu: Todella viininen ja musteinen. Varsin raju maltaisuus, taikinaa ja viljaisuutta. Ilmiselvää piimää. Hyvin erikoinen kokonaisuus, hapanmaitotuotteita ja tanniinisuutta. Mietoa mausteisuutta ja makeutta, ruohoisuutta, ylikypsää hedelmäisyyttä, jotain käynyttä. Ummehtunut fiilis. Vesilisä sekoittaa tätä entisestään, tuntuu kuin piimää jatkaisi vedellä.

Maku: Tuoksua tavanomaisempi. Viinisyys dominoi edelleen, tammen ote on huomattava, tanniinit iskevät heti kiinni. Maltaisuus on hiukan pahvista, puuromaista, hiukan turhan korostunutta. Ylikypsä hedelmäisyys tuntuu, luumut ja kirsikat maistuvat. Suutuntuma on pienestä mausteisuudesta huolimatta pehmeä ja jopa kermainen. Jälkimaku alkaa mandariinilla ja kaikkineen makealla sitruksisuudella. Hedelmäteetä ja tammisuutta, tanniinisuutta ja makeaa viinisyyttä. Piimä tulee jälleen hiukan esille, samoin taikinainen maltaisuus seuraa mukana loppuun asti. Keskipitkä finaali. Vesilisällä pieni turpeisuus tulee esille.

Arvio: Todella omituinen kaveri. Haisee piimältä, maistuu viiniseltä taikinalta. Ei kyllä nyt putoa oikein millään. 79/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whisky Monitor Database 87/100 (per 1). Whisky Magazine 82/100 (Neil Ridley), 74/100 (Martine Nouet).

Convalmore 24 yo 1978/2003 Rare Malts 59,4%

Ainoa Rare Maltsiin pullotettu Convalmore on ollut erityisen pidetty yksilö. Jos se on vähänkään tämän Special Releases -sarjan julkaisun tasoa, laatu saattaa olla erittäin korkea. Maistan tämän suurella mielenkiinnolla.

Convalmore 24 yo 1978/2003 Rare Malts

(59,4%, OB, 1978–2003, Rare Malts Selection, 70 cl)

Tuoksu: Vaniljaa, ananasta, tammea, omenaa. Uhkuu voimakasta hedelmäisyyttä ja mausteisuutta. Mehiläisvahaa, hunajaa, ananastölkin mehulientä. Hiukan savua taustalla, jopa ripaus kuivaa lihaisuutta ja lääkemäisyyttä. Apilaa, ruohoisuutta. Runsas, upea tuoksu. Vesilisällä saa esiin kirpeitä hedelmäkarkkeja.

Maku: Vahamainen ja voimakas. Todella runsas omenaisuus ja mausteinen tammisuus dominoivat palettia. Kokonaisuus on silti hyvin balanssissa, erittäin runsas ja tyylikäs. Vaniljaa, hunajaa, kukkaisuutta, sitrusta, tölkkiananasta, oliiviöljyä, hiukan ruohoisuuttakin. Edelleen se pieni savu. Jälkimaku alkaa paahteisen tammisena mutta makeutuu vähitellen. Akaasiahunajaa, apilaa, hedelmäteetä, eucalyptusta, anista. Finaali on pitkä ja runsas, eikä kuivu yhtään liikaa. Herkkua. Vesilisällä sitruksisuus ja anis nousevat selvästi.

Arvio: Vahamainen, kireässä savuisuudessaan todella maukas Convalmore. Hieno on. 90/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 90/100. Whisky Monitor 87/100 (per 12). Whisky Magazine 80/100 (Michael Jackson), 85/100 (Dave Broom). Whiskynotes 89/100.

Caol Ila 2002/2014 Distillers Edition 43%

Caol Ilan Distillers Edition vain porskuttaa vuodesta toiseen. Viimeisestä kokemuksesta onkin aikaa.

Caol Ila 2002/2014 Distillers Edition

(43%, OB, 2002–2014, Batch No. C-si; 1-474, Double Matured in Moscatel Casks, 70 cl)

Tuoksu: Hiilisavuinen ja lihaisa, hiukan viininen ja varsin makea. Voimakas vanilja. Vihreää omenaa, papaijaa, makeaa sitruksisuutta. Siirappia, rusinaa, toffeeta. Turpeisuutta, tuhkaa, kumia. Hiukan bensainen nuotti löytyy myös. Kuivan savun ja siirappisen hedelmäisyyden yhdistelmä toimii kuitenkin mukavasti.

Maku: Hiilistä savuisuutta riittää, makeus on korostunutta mutta tasapaino on silti yllättävän hyvä. Suklaisuutta, rusinaa, siirappia. Turpeisuus on pehmeää ja savu paksua. Kuminen ja bensainen puolikin löytyy, samoin tietty tanniininen viinisyys. Tammi pysyy kuitenkin muuten aisoissa, mausteisuus on tyylikästä ja maistuvaa. Vaniljaa ja omenaa löytyy, kinuskia myös. Suutuntuma on melko täyteläinen. Jälkimaussa savu ja turve potkivat jälleen, suklaa tummuu ja tammeen tulee kahvinen sävy. Mausteet tuntuvat voimakkaina. Maltaisuutta, kaakaota, hunajaa, siirappia, tupakkaa, kuivalihaa. Keskipitkä loppuliuku.

Arvio: Tasapainoinen ja maukas, joskin varsin makea Caol Ila. Laadukas tuote tämä Caol Ilan DE on edelleen. 87/100

Longmorn 20 yo 1992/2013, Berry Bros & Rudd 46%

Longmornin vuosi 1992 oli oivallinen. Jostain syystä Berry Bros & Rudd on pullottanut tämän Longmornin 46-volttisena, vaikka yleensä single caskit on tapana pistää pulloon tynnyrivahvuisena. Maistetaan pois.

Longmorn 20 yo 1992/2013, Berry Bros & Rudd

(46%, Berry Bros & Rudd, 1992–2013, Cask No. 71764, 70 cl)

Tuoksu: Vaniljaa, hunajaa, monihedelmänektaria. Varsin vahamainen ja öljyinen tammisuus; mehiläisvahaa ja pehmeää mausteisuutta, minttua. Makeaa omenaa, aprikoosia, mangoa, mandariinia. Kireän hapokas maltaisuus. Hiukan pihkaa. Varsin nätti ja tyylikäs kokonaisuus. Vesilisä tuo esiin tiettyä mineraalisuutta.

Maku: Aprikoosinen ja vahamainen, melko kuiva kokonaisuus. Kapeampi paletti kuin mitä tuoksu antoi odottaa. Runsas, hapokas maltaisuus. Akaasiahunajaa ja minttua, mietoa mausteisuutta. Suutuntuma kevyen öljyinen. Tammi potkii melko vahvasti, vääntää perusmaun lopulta varsin happamaksi ja jopa karvaaksi. Jälkimaussa on pils-oluen jälkimakua muistuttava maltaisen hapokas tulvahdus, erikoinen sinänsä. Mustan teen karvautta, kovia hedelmäpastilleja, hiukan hunajaa, pihkaa, makeaa sitruksisuutta, paljon tammea. Keskipitkä finaali, jossa kuivuminen hellittää mukavasti loppua kohti. Vesilisällä tulee jyväisyyttä pintaan.

Arvio: Erittäin lupaava viski taittuu lopulta happaman puolelle. Ihan hyvää tämä on silti. 85/100

Kilchoman 5 yo 2009/2014 PX Finish 59,2%

Tämä Kilchoman on Hollantia varten pullotettu single cask, joka on viimeistelty ex-PX-tynnyrissä. Ei voi olla ihan huonoa, jos Kikkomanin laatu pitää vähänkään kutinsa.

Kilchoman 5 yo 2009/2014 PX Finish

(59,2%, OB, 5.8.2009–20.10.2014, Single Cask for Whisky Import Nederland, Pedro Ximénez Sherry Cask Finish, Cask No. 378/2009, 250 bts., 70 cl)

Tuoksu: Yskänlääkettä ja mentholia – todella omalaatuinen tuoksu. Jägermeisteria, salmiakkia, yrttitippoja. Huomattava yrttisyys. Kuiva hiilisavu on kuitenkin tunnistettava. Makeus on luumuista ja rusinaista, mutta hyvin tiivistä tässä kokonaisuudessa. Viileä raikkaus ja lääkemäisyys ovat hallitsevia. Antiseptisiä aineita, haavansidontatarpeita muutenkin. Vesilisä tuo makeutta selvästi enemmän esiin, hunajaa ja toffeeta ainakin.

Maku: Kuivaa hiilisavua ja intensiivistä, yskänlääkemäistä makeutta. Jägermeister-fiilis on edelleen huomattava. Palvikinkkua, suklaisuutta, valtavaa mentholisuutta. Antiseptiset aineet ovat läsnä. Turpeisuutta, tuhkaisuutta, hiilisyyttä. Suutuntuma on kuiva ja kihelmöivä. Jälkimaku alkaa edelleen todella yrttisenä ja lääkemäisenä, mutta makeutuu selvästi, esiin tulee tummaa suklaata, hunajaa, karamellipossua, siirappia, rusinaisuutta, liköörimäisyyttä. Ei kovin pitkä finaali. Vesilisä keventää otetta ja nostaa toffeeta pintaan.

Arvio: Erittäin omalaatuinen mentholin, yrttiliköörin, hiilisavun ja siirappisuuden yhdistelmä. Maistuu. 86/100

John Lamond & Robin Tucek: The Malt Whisky File

Mielenkiintoista lukea viskikirja, joka on ollut 1990-luvun lopussa jonkinlainen perusteos mutta joka on jäänyt täysin oman julkaisuajankohtansa vangiksi. John Lamondin ja Robin Tucekin The Malt Whisky File. The Essential Guide for the Malt Whisky Connoisseur (Canongate 1995, toinen laitos 1997, kolmas laitos 2001) esittelee vuosituhannen vaihteessa myynnissä olleita viskejä ja kirjaa niiden maistelunuotteja.

Käsissä oleva painos on ilmeisesti suunnattu Pohjois-Amerikan markkinoille, koska kannen sitaatit on kaivettu Esquiren ja The Malt Advocaten kirja-arvosteluista. ”Over 150,000 copies sold”, etukansi ilmoittaa.

Maistelumerkinnät eivät ole kenen tahansa sutaisuja, vaan niistä vastaa John Lamond, entinen Scotland’s Institute of Wines and Spiritsin johtaja. Kirjan taustatyöstä ja historiaosuuksista vastaa Robin Tucek, jota ei sen tarkemmin esitellä. Pakko kyllä myöntää, etten ollut kuullut John Lamondista ennen tämän kirjan lukemista – mutta kun kävin miehen nettisivustolla, kokemus porautui kyllä välittömästi tajuntaan. Ysäriefektejä parhaimmillaan, ihan niin kuin tässä kirjassakin.

Kirjan johdanto- ja taustaosuus on erittäin napakka, 17 sivua. Siitäkin menee muutama sivu Skotlannin viskialueiden karttoihin ja silloisten viskikauppojen yhteystietoluetteloihin. Sitten päästään jo itse maistelunuotteihin, jotka isketään tiskiin aakkosjärjestyksessä tislaamojen perusteella.

Lamond_Tucek_The_Malt_Whisky_File_003Jokaisesta tislaamosta tarjotaan muutaman lauseen ympäripyöreä johdanto ja kolme perusfaktaa: sijainti (Location), muistiinpanot (Notes) ja tislaamon käyttämän veden lähde (Water). Sinänsä en kyllä käsitä, miksi juuri nuo kolme asiaa on poimittu jokaisesta. Sijainti ja vesilähde olisi ollut mahdollista niputtaa yhteen, ja muistiinpano-osuuteen näyttää kelpaavan oikeastaan ihan mikä tahansa tieto tislaamosta, sen tuotannosta tai historiasta. Ja jos muistiinpanoa ei irtoa, sen voi jättää tietyissä tapauksissa myös pois.

Maistelunuottien erikoisuutena on myös täysin omaperäinen kolmijako, jolla jokainen viski määritellään. Faktat ovat makeus (Sweetness), turpeisuus (Peatiness) ja saatavuus (Availability). En äkkiseltään keksi järjettömämpää tapaa viskien kategorisointiin. Makeus ja turpeisuus vielä jotenkin menevät (joskin turpeisuutta tuntuu löytyvän sellaisistakin viskeistä, jossa sitä ei kai pitäisi olla ollenkaan), mutta saatavuuden suhteen systeemi on täysin mahdoton. Uskon, että se on ollut sitä jo vuonna 1995, kun kirja on ilmestynyt. Miten viskille voi antaa pisteitä sen saatavuudesta asteikolla 1–10? Eikö harvinaisuuden olisi voinut merkitä vaikka tähdellä, eikö se olisi riittänyt?

The Malt Whisky File ei ole jäänyt varsinaiseksi viskikirjaLamond_Tucek_The_Malt_Whisky_File_002llisuuden kulmakiveksi, joten siihen lienee turha kohdistaa tämän enempää kritiikkiä. Maistelunuotit on kyllä tehty ihan huolella, ja niistä löytyy koko joukko mielenkiintoisia viskejä – joskin tietyt indie-pullottajat, kuten Murray McDavid ja Cadenhead, tuntuvat olevan hiukan yliedustettuina. Gordon & MacPhailin laajan edustuksen ymmärtää, koska joukossa on myös suljettujen tislaamoiden tuotantoa, ja niistä G&M on pullottanut laajasti saatavilla olevia yksilöitä.

Teoksen arvo tämän päivän lukijalle on tietysti sen tarjoamassa ajankuvassa. Tietyt asiat eivät tunnu muuttuneen vuosien saatossa, ainoastaan voimistuneet. The Macallan oli jo 1990-luvun lopussa haluttua tavaraa:

Old vintages of The Macallan are much sought after and very valuable. Old bottle was bought for £12,000 in 1997.

Olisi tietysti hienoa, jos samassa yhteydessä kerrottaisiin, mistä erityistä pullosta mahtoi olla kyse ja missä tuo kauppa tehtiin (ainakin yksi 50-vuotias Macallan on myyty Glasgow’ssa tuohon hintaan newyorkilaiselle sijoittajalle). Nykypäivänä kuitenkin tuon hintaiset Macallanit ovat huutokaupoissa jo melkein arkipäivää, ja jos haluaa päästä uutisotsikoihin, hintalappuun pitää laittaa melkeinpä nolla perään.

The Malt Whisky File ei tosiaan jää aikakirjoihin viskikirjallisuuden klassikkona, mutta hauska sitä on selailla. Ainakin muistaa, mistä on tultu näihin nykyisiin teoksiin ja miksi Jim Murray’s Whisky Bible on myös mahtunut ottamaan markkinoilta sen tilan, jota se nykyään hallitsee.

Linkwood 30 yo 1974/2005 Rare Malts 54,9%

Linkwoodilta julkaistiin vuosina 1995–2005 yhteensä viisi pullotetta Rare Malts -sarjassa. Tämä on niistä viimeinen ja kypsytysiältään vanhin.

Olisiko tässä nyt se Linkwood, joka tekee lopullisen vaikutuksen? Hyviä ne ovat olleet käytännössä lähes kaikki, mutta mitään veret seisauttavaa yksilöä en ole vielä kohdannut.

Linkwood 30 yo 1974/2005 Rare Malts

(54,9%, OB, 1974–2005, Rare Malts Selection, 70 cl)

Tuoksu: Metinen makeus ja mausteisen napakka tammisuus nousevat hienosti heti esiin. Makeaa punaista omenaa ja hunajaisuutta. Kanelinen, korvapuustimainen ulottuvuus. Apilankukkaa, herukkaisuutta, mietoa sitruksisuutta. Taustalla tummaa suklaata ja piparkakun maustelientä. Hienosti ikääntynyt tuoksu, antiikkinen ja aromikkaan öljyinen. Vesilisä korostaa herukkaisuutta ja tuo hienosti laventelia mukaan.

Maku: Tammi ja sen mausteisuus ovat alkuun yllättävän kovia. Kestää hetken, ennen kuin omenainen ja hunajainen puoli tulee kunnolla esiin. Öljyinen ja napakan pippurinen suutuntuma, kihelmöivä ja jopa chilinen. Eucalyptusta, kurkkupastillia. Korvapuustin maut ovat läsnä, kaneli etenkin. Jälkimaku on kuivan tamminen, metinen ja minttuinen. Paahteisuutta, hedelmäteetä, herukkaa, pippuria ja tummaa yrttisyyttä. Tumma suklaakin häivähtää lopussa. Finaali on pitkä ja varsin kuiva. Vesilisällä laventeli herää.

Arvio: Hiukan liikaa tammea, mutta muuten valioyksilö, tyylikkäästi ikääntynyt. Vesilisä tekee tälle hyvää, laventeli ja herukkaisuus alkavat löytyä. 87/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 85/100. Whisky Monitor Database 87/100 (per 8). Whisky Magazine 70/100 (Arthur Motley), 75/100 (Dave Broom).

Talisker Skye 45,8%

Talisker lanseerasi alkuvuonna 2015 uuden NAS-viskin, Stormin ja Dark Stormin kaveriksi. Tätä on sanottu vähän niitä pehmeämmäksi, joten maistetaan pois.

Talisker Skye

(45,8%, OB, NAS, 2015, 70 cl)

Tuoksu: Nuorekkaan maltainen ja kostean turpeinen tuoksu. Uunijuuresmainen imelyys, varsin siirappinen ja paksu profiili. Nuotiosavua suoympäristössä, lahoamisen ja vettymisen meininki. Kuminauhaa, märkää köyttä, salmiakkisuutta, hiukan tervaa. Hunajaisen makea ja pehmeä. Omenaa, hiukan vaniljaa. Vesilisällä tulee tiettyä ruohoisuutta ja heinäisyyttä mukaan.

Maku: Nuori maltaisuus on vahvasti pinnassa. Turpeisuus on kosteaa ja pehmeällä, paksulla tavalla savuista. Uunijuuresmainen fiilis jatkuu, siirappinen ja imelä. Mausteisuus on napakkaa, pippuri tulee hyvin esiin. Tammi tuntuu varsin tuoreena ja osin raakanakin. Suutuntuma on myönteinen yllätys, pehmeä ja ilahduttavan täyteläinen. Omenaa, toffeeta, vaniljaa. Salmiakkia, tervaa, lääkemäisyyttä. Jälkimaku alkaa pippurin komennossa, hunajainen ja omenainen makeus mukana. Hiukan lyijyinen ja metallinen ulottuvuus, suolaisuutta, tuhkaa, tammea, yskänlääkettä. Tumma muttei erityisen pitkä finaali. Vesilisä ei tuo tähän erityisemmin mitään lisää, ainoastaan pehmentää tammen ja turpeisuuden purevuutta.

Arvio: Miellyttävän pehmeä mutta osin imelä Talisker. Ihan maistuvaa silti, vaikka ei sen suuremmin sykähdytäkään. 84/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskynotes 83/100.

Cardhu 21 yo 1991/2013, 54,2%

Diageo julkaisi tämän hiukan iäkkäämmän Cardhun vuoden 2013 erikoispullotteiden joukossa. Pullo ja etiketti näyttävät samalta kuin normaalissakin Cardhussa, mutta ehkä sitä pitää näinä aikoina oikeastaan jo arvostaa.

Cardhu 21 yo 1991/2013

(54,2%, OB, 1991–2013, Special Release, Ex-bourbon American Oak, 6000 bts., 70 cl)

Tuoksu: Tammea ja vaniljaa. Mausteinen, hyvin kanelinen ja terävä ensivaikutelma. Omenaa, kirpeää sitrusta, leivosmaista makeutta. Yleissävy on kuivakka, tammisuus on varsin kireää ja kuivaa. Minttua, hedelmäteetä, kovia toffeekarkkeja. Hiukan sulkeutunut, silti ihan nätti. Vesilisä tuo kermaisuutta ja ruohoisuutta esiin.

Maku: Onpa lujaotteinen tammi, mausteet ampuvat täydeltä laidalta välittömästi. Kireä ja varsin hapan kokonaisuus. Kirpeää omenaa, hedelmäpastillia, minttua, vaniljaa, appelsiinia. Suutuntuma on kuiva, kevyen öljyinen. Maltaisuus maistuu hiukan hapokkaana. Karvasmantelia, sahattua lautaa, mustaa teetä. Jälkimaku alkaa lähes sahanpurumaisen tammisena ja kuivana. Hapanta appelsiinia, teetä, kanelia, pippuria, eucalyptusta. Finaali kuivahtaa vielä loppua kohti kovasti, ei pysy pitkään järin nautittavana. Vesilisä tarjoilee hunajaisuutta ja lisää yrttejä.

Arvio: Tynnyrit ovat ottaneet tästä yliotteen. Hyvät ainekset, mutta kuivuu aivan liikaa. 84/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 84/100. Whiskynotes 85/100.