Diageo

Talisker Port Ruighe 45,8%

Skyen saarella vuodesta 1831 toiminut Talisker lanseerasi portviinitynnyreissä viimeistellyn Port Ruighen 2013. Nimensä uutuusviski sai saaren suurimmalta kaupungilta.

Port Ruigheen käytetyt tynnyrit ovat yhdistelmä amerikkalaisia ja espanjalaisia tammitynnyreitä (refill). Osa bourbontynnyreistä on ollut erittäin vahvasti hiillettyjä. Koko setti on siis vielä viimeistelty ex-portviinitynnyreissä.

Talisker Port Ruighe

(45,8%, OB, NAS, 2013, 70 cl)

Tuoksu: Tunkkainen ja turpeensavuinen, hyvin lihaisa. Makea mangoa ja ylikypsää persikkaa, luumua, jotain palanutta. Rasvaista savukylkeä. Hiukan hikinen vivahde. Vahva viinimäisyys, jopa enemmän punaviiniä kuin portviiniä. Pistävää savuisuutta ja tammea. Ei kovinkaan houkutteleva.

Maku: Paksu, viinimäinen ja turpeinen. Hiukan eltaantunut fiilis, tynnyröinti on mennyt jossain kohtaa yli. Lihaisuutta on runsaasti, savustettua possunkylkeä. Hedelmiäkin riittää, mangoa ja luumua ja persikkaa, mutta tietty pilaantuneisuus on pinnassa. Suutuntuma on pehmeä ja miedon mausteinen, body silti jotenkin heiveröinen. Maltaisuutta, salmiakkia, hiukan tervaa. Jälkimaku on imelän portviininen, hiukan suolainen, karvaan tamminen, hiilinen, hetkellisesti pippurinen eikä kovin pitkä. Tasapaino on kateissa.

Arvio: Viininen ja tunkkainen Talisker. Outo kokemus. 79/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 70/100. Whiskynotes 79/100. Dramming 84/100Whisky Monitor Database 86/100 (per 5). Whisky Magazine 76/100 (Martine Nouet), 80/100 (Rob Allanson).

Bowmore 17 yo 1991/2008, Dewar Rattray 56,2%

Andrew Dewar Rattrayn perustamalla yhtiöllä on pitkä historia Bowmoren pullottajana. Tällä kertaa maistossa on tummaa sherryherkkua, ensimmäisen täytön tynnyreistä.

Bowmore 17 yo 1991/2008, Dewar Rattray

(56,2%, A.D. Rattray, Cask Collection, 15.8.1991–3.11.2008, Cask No. 2060, first fill sherry butt, 520 bts., 70 cl)

Tuoksu: Muhkea! Sherryinen ja suklainen, luumuinen ja savuinen. Melko voimakas turvesavu, tervaista ja lakritsista luonnetta. Hiukan kumisaapasta. Hedelmäistä makeutta, kuivattuja ananaspaloja ja vahvaa marjaisuutta (gojimarjoja, mustaherukkaa, mustikkaa). Tummaa suklaata, kahvia, toffeeta. Upea. Vesilisä tuo runsaasti kirsikkaisia ja tammisen sherryisiä nuotteja esiin. Nam.

Maku: Lakritsinen ja runsaan sherryinen aloitus. Tumman mausteinen, tervainen, luumuinen ja roteva, kunnes paletti alkaa sulaa ja suutuntuma keventyä. Esiin tulee hapanta maltaisuutta ja pistävää turvesavua, jota tukevat kirpeät marjat (mustaherukka). Karvas kahvisuus ja kumi lähes peittävät suklaisuuden, kaakaon ja kinuskin vivahteet. Jälkimaku on tervainen, savuinen, salmiakkinen, marjaisa, tupakkainen, tamminen, hiukan nokinen ja melko pitkä. Vesilisä pehmentää suutuntuman ja tasapainottaa kokonaisuuden hienosti.

Arvio: Hienosti rakentuva sherryherkku, jonka tynnyröinti on aivan rajalla, ettei mene yli. 88/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whisky Monitor Database 88/100 (per 3).

Teaninich 28 yo 1982/2011, Liquid Sun 50,5%

Vuonna 1817 perustettu Teaninich on on suuri tuntematon, ja käsissä on omalta kohdaltani nyt ensimmäinen tislaamon pullote. Kyseessä on siis Dalmoren ja Glenmorangien naapuri, joka tunnetaan myös VAT69-blendin pääelementtinä. Nyt maistossa kuitenkin Liquid Sunin single cask.

Teaninich 28 yo 1982/2011, Liquid Sun

(50,5%, Liquid Sun, 1982–2011, bourbon hogshead, 114 bts., 70 cl)

Tuoksu: Hedelmäinen ja ruohoinen. Tutti frutti -purukumia, tuoretta heinää, karviaismarjahilloa, vihreää omenaa, raakaa banaania (kuorta). Tiivis kokonaisuus, paljon makeita ja kirpeitä detaljeja. IPA-olutta, ripaus kanervaa. Vesilisällä tästä löytää saippuaisia, laventelimaisia piirteitä.

Maku: Havuinen, heinäinen, maltainen. Vaniljaa ja vihreää omenaa. Suolakurkkua miedossa etikkaliemessä. Purkkaista makeutta. Tekstuuri on tiivis ja ryhdikäs. Tammisuus on tuoretta ja alkaa nousta esiin maun keskivaiheilla. Jälkimaku on nuorekkaan tamminen, vaniljainen, hunajainen, havuinen, sitruksinen, tuore ja kiitettävän pitkä. Vesilisällä tulee esiin tiettyä yrttistä saippuaisuutta, hyvää toki.

Arvio: Onnistunut bourbonkypsytys ja hyvä tekstuuri, mutta omaperäisyyttä olisi saanut olla vielä vähän enemmänkin. 86/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 85/100. Whiskynotes 85/100.

Dalwhinnie 25 yo Special Release 2012, 52,1%

Vuonna 1897 perustettu Dalwhinnie on keskittynyt lähes täysin 15-vuotiaaseen perustuotteeseensa. Vuonna 2012 Diageo kuitenkin toi markkinoille tämän 25-vuotiaan pullotteen osana Special Releases -julkaisusarjaa.

Dalwhinnie 25 yo Special Release 2012

(52,1%, OB, 1987–2012, Special Release, American oak, 5358 bts., 70 cl)

Tuoksu: Hedelmäinen, suorastaan nektarimainen. Tuore tammisuus paistaa läpi, vaikka ei heti uskoisi. Pähkinäisyyttä (maapähkinä, cashew), vesimelonia, päärynää, punaista omenaa. Ikäistään nuorempi tuoksu – oivallinen toki. Persikkaa, aprikoosia, hunajaa, rasvaisuutta, hiukan rikkiä. Vesilisä vapauttaa toffeefudgen.

Maku: Suutuntuma on iso! Paksu ja täyteläinen tekstuuri on täynnä hedelmiä, maltaisuutta, hunajaa ja mausteita. Aprikoosia, päärynää, vesimelonia, carambolaa (!), akaasiahunajaa, viinirypäleitä, suolaa, vaniljaa, banaania ja hiukan anista. Tammisuus kuivattaa suuta hetkellisesti paljonkin. Jälkimaku alkaa tammen komennossa, mutta onneksi hellittää hunajaiseksi ja toffeefudgemaisen makeaksi. Jatkuu melko pitkään, pähkinäisenä ja mehiläisvahaisena. Vesilisä tuo vanerista liimamaisuutta ja päärynää esiin (ei hyvä).

Arvio: Ikäistään nuoremman oloinen hedelmäviski, jonka tanniinit pudottavat huipulta. 88/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 89/100. Whisky Monitor Database 85/100 (per 1)Whisky Magazine 71/100 (Sophie Donovan), 78/100 (Rob Allanson).

Port Ellen 28 yo 1982/2010, Whiskysite.nl & QV.ID 57,5%

Nyt on mielenkiintoinen viski käsissä: hollantilaisen Whiskysiten ja keräilijä Luc Timmermansin yhteispullote, joka on viettänyt 28 vuotta noin 320 litran refill-sherrytynnyrissä.

Port Ellen 28 yo 1982/2010, Whiskysite.nl & QV.ID

(57,5%, QV.ID Belgium, joint bottling with Whiskysite.nl, 1982–2010, refill sherry puncheon, 72 bts., 70 cl)

Tuoksu: Turvetta ja toffeeta. Kuiva savu ja makea rusinaisuus yhdistyvät. Sisäkumia, karviaismarjaa, sitruunankuorta, ruohoa. Satulaa, jotain antiseptistä. Häivähdys suklaata. Mineraalisuutta, hapokasta jälkiruokaviiniä. Upea. Veden lisääminen tuo esiin suolaisuutta ja rasvaisuutta.

Maku: Täyteläinen ja raskas, silti jotenkin raikas ja monitasoinen. Hiljaiseksi vetää – wow. Savua, turvetta, sherryä, lääkemäisyyttä, toffeeta, sitruunaa, rusinaa, ruohoisuutta, nahkaa, suklaata, luonnonkumia. Suutuntuma on rasvainen ja maut runsaita. Toffeen makeus leikkaa kuivaa savua. Jälkimaku on sitruksinen, heinäinen, tervainen, savuinen, makeutuva, maanläheinen ja huiman pitkä. Vesilisä tuo esiin eucalyptusta ja sitruksista raikkautta.

Arvio: Erittäin laadukas Port Ellen, jossa rasvaisuus ja raikkaus kamppailevat eeppisesti. 93/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 92/100. Whiskynotes 92/100Whisky Monitor Database 92/100 (per 1).

Blair Athol 23 yo 1989, Exclusive Malts 47,6%

Vuonna 1789 perustettu Blair Athol on single malt -viskinä harvinaisuus, mutta tislaamona ei ollenkaan Diageon pienin – kiitos Bell’s-sekoiteviskin, jonka pääkomponenttina se toimii.

David Stirkin Creative Whisky Company on julkaissut Exclusive Malts -sarjassaan tällaisen pullotteen, joka on kypsynyt ex-sherrytynnyrissä (refill).

Blair Athol 23 yo 1989, Exclusive Malts

(47,6%, Creative Whisky Company, Exclusive Malts, bottled 1.4.1989, Cask No. 2936, 295 bts., 70cl)

Tuoksu: Ruohoinen ja kahvinen. Omenahilloa, apilaa, heinää, kuivattuja hedelmiä (ananasta, luumua). Tumma ja roteva tuoksu, suklainen ja tamminen. Paahtunut. Maltaisuus on porter-luokkaa, hiukan savuakin löytyy. Vesilisä nostaa esiin ananasta, siirappia, kaiken kaikkiaan makeutta.

Maku: Hedelmäinen ja runsas, hiukan karvas ja tumman tamminen. Porter-olut on läsnä, myötäilee hyvin tuoksua. Hiukan karvas tammisuus hallitsee koko suutuntumaa. Body on keskitäyteläinen mutta makupaletti painava ja runsas. Mustaa teetä, suklaata, keksejä, vaahterasiirappia, pehmeitä mausteita (kardemummaa, maustepippuria), espressoa. Jälkimaku alkaa happaman omenahilloisena ja paahtuneen tammisen mutta taittuu vähitellen hunajan suuntaan. Pientä savuakin löytyy. Vesilisä tuo makeutta ja pehmentää karvautta.

Arvio: Mielenkiintoinen, karvaan paahteinen ja väriään raskaampi laadukas sherryviski. 85/100

Port Ellen 28 yo 1979/2007, 7th Release 53,8%

Port Ellenin maine valettiin vuosina 1998 ja 2000 julkaistuilla Rare Malts -pullotteilla, mutta varsinainen houkutus siitä on kasvanut vuosittain julkaistavien virallisten pullotteiden seurauksena.

Nyt käsissä on 7th Release vuodelta 2007. Julkaisujen taso on pysynyt korkeana, mutta toisaalta myös näiden hinnat ovat vuosi vuodelta nousseet. Aina näitä lähestyy sitäkin kautta: onko tuote vielä hintansa väärti?

Port Ellen 28 yo 1979/2007, 7th Release

(53,8%, OB, 1979–2007, 7th Annual Release, 5274 bts., 70 cl)

Tuoksu: Savuinen, rasvainen, hiukan ruohoinen. Hiukan lihaa ja sisäkumia. Turvetta, vaniljaa, kanelia, heinää. Suolaista voita.

Maku: Savuinen, rasvainen ja runsas. Muhkea body, tiivis ja monitasoinen tekstuuri. Sitruunaa, greippiä, timotei-heinää, suolaa, voita. Jälkimaussa tammi imee tiukasti kiinni, mutta vähitellen vanilja, savu ja voi saavat taas tilaa. Hunajainen, tuhkainen, sitruksinen ja rasvainen finaali, joka jatkuu ikuisuuden.

Arvio: Loistava Port Ellen. Top notch. 93/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 92/100. Whisky Monitor Database 90/100 (per 9).

Port Ellen 27 yo 1982/2010, The Nectar 53%

Vuonna 1825 perustettu ja vuonna 1983 suljettu Port Ellen nauttii kulttimainetta. Kun viskimarkkinat alkoivat elpyä pian sulkemisen jälkeen, tislaamon keskeiset osat oli jo purettu.

Yllättävän paljon Port Ellen -tuotantoa markkinoille kuitenkin koko ajan valuu. Virallisten pullotteiden hinnat ovat menneet jo katosta läpi, mutta yksityisiltä pullottajilta voi löytää vielä kohtuuhinnalla hyvää viskiä. Nyt lasissa Nectaria.

Port Ellen 27 yo 1982/2010, The Nectar

(53%, The Nectar of the Daily Drams, 1982–2010, 70 cl)

Tuoksu: Savuinen ja rasvainen, mineraalinen, suorastaan raskas. Mietoa tervaisuutta, salmiakkia, suolaa, öljyisiä köysiä, laituria. Ruohoisuutta, tuoretta heinää. Sitruunankuorta, toffeeta, aavistus kreosoottia. Tiettyä maanläheisyyttä, tallia ja tuoretta tupakkaa. Hieno on. Vesilisällä tulee esiin kukkaisuutta (apilaa, orvokkia), hedelmäisyyttä (omenia, hiukan raparperia) ja hunajaa. Kaikkineen vesi makeuttaa tuoksua selvästi.

Maku: Savu ja salmiakki ovat heti läsnä. Nam. Tervaisuutta löytyy. Suutuntuma on rasvainen ja paksu, lähes kermainen. Ruohoisuus ja tallitunnelma ovat paikallaan, samoin sitruunankuori ja suolaisuus. Turpeisuus ja tupakka saavat seuraukseen vaniljaa, hunajaa ja toffeeta. Jälkimaku on suolainen, savuinen, salmiakkinen, tamminen, vähitellen makeutuva, hyvin pitkä. Huh. Vesilisä tuo esiin maltaisuutta ja kuivattaa profiilia.

Arvio: Erittäin hieno, maanläheinen ja raikkaan ruohoinen jättiläisviski. 92/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 90/100. Whiskynotes 92/100Whisky Monitor Database 90/100 (per 3).

Singleton of Dufftown 12 yo 40%

Vuonna 1896 perustettu, valtava Dufftownin tislaamo on Bell’s-sekoiteviskin koti. Omistaja on pitänyt sitä matalan profiilin laitoksena ja käyttänyt usein pelkkää Singleton-nimeä. Nyt maistossa 12-vuotias perusmalli.

Singleton of Dufftown 12 yo

(40%, OB, +/- 2012, 5 cl miniature)

Tuoksu: Maltainen, appelsiininen, märän pahvinen. Jyväisyyttä, sitruksista kirpeyttä, aamupuuroa. Hiukan ummehtunut ja eltaantunut. Mehumainen ja lenseä vaikutelma.

Maku: Maltainen, puuroinen, sitruksinen – ja pahvinen. Toffeeta ja kermaisuutta runsain mitoin. Valitettavasti maun tiettyä epäkypsää jyväisyyttä ei pääse pakoon. Kokonaisuus on kaikkineen hiukan likainen ja epäselvä. Paahtoleipää tuoreena, omenahilloa, hiukan hunajaa. Suutuntuma on yhtä aikaa vetinen ja pistävä. Jälkimaku on hennon toffeemainen, puuromainen, mausteinen (kanelia, basilikaa, outoja yhdistelmiä) ja kevyt. Hiipuu nopeasti.

Arvio: Melko epämiellyttävä perustuote. 76/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskyfun 75/100. Dramming 83/100Whisky Monitor Database 77/100 (per 4).

Talisker 25 yo 2009 Edition 54,8%

Viime vuodet Talisker on julkaissut joka vuosi erän 25-vuotiasta viskiä. Nyt käsissä on vuoden 2009 pullote, joka oli seitsemäs laatuaan. Näihin 25-vuotiaisiin käytetyt tynnyrit ovat eurooppalaista ja amerikkalaista tammea, kaikki refilliä.

Talisker 25 yo 2009 Edition

(54,8%, OB, 2009, 5862 bts., 70 cl)

Tuoksu: Muhkea ja myskinen. Turpeensavua, tervaa, tuoretta tammilankkua. Vihreää omenaa (granny smith), hiukan kirsikkalikööriä. Paljon mausteita ja yrttejä (muun muassa sitruunamelissaa). Mentholia. Jykevä ja runsas tuoksu, paahtunut ja vaikuttava. Vesilisällä omena korostuu ja sitruksisuus alkaa löytyä.

Maku: Erittäin täyteläinen ja monitasoinen heti ensipuraisusta. Hienostunutta maltaisuutta säestävät vahva turve, makea toffee ja raikas menthol. Tupakkaisuutta, hedelmiä (vihreä omena, mango), kahvia, anista, mietoa kirsikkaa. Lisäksi jotain nahkaista ja myskistä. Upea suutuntuma. Jälkimaku vyöryy suuhun kirpeän paahteisena, jalostuneen pippurisena, hunajaisena ja erittäin pitkänä. Vesilisä raikastaa makua entisestään.

Arvio: Upeasti kehittynyt ja kokonaisuudessaan vaikuttava Talisker. 93/100

Mitähän mieltä muut ovat olleet? Whiskynotes 88/100Whisky Monitor Database 87/100 (per 1). Whisky Magazine 77/100 (Martine Nouet).